Bolest zad

30.12.2023
Foto č.1

Bolest zad 💥

Ani psům se nevyhýbá a řešíme ji s majiteli poměrně často.

Nejčastější diagnózou s kterou majitel dorazí od veterinárního lékaře je podezření na vyhřezlou meziobratlovou ploténku (MOP). Pokud ovšem pes nepodstoupil vyšetření MRI (magnetická rezonance) nebo myelografii, nelze tvrdit že tomu tak je a je to příčinou bolesti, protože příčin muže být opravdu mnoho.

Rentgen není diagnostikou výhřezu ploténky, ale zhotoven by být měl pro vyloučení jiných příčin - např. zánětu MOP, jiných patologických změn páteře, u starších zvířat z onkologické příčiny apod.

V případě akutního výhřezu ploténky v hrudně bederní části páteře pozorujeme u psa typický nahrbený postoj (foto č.1) a obvykle odmítání pohybu z důvodu vážné bolesti. Dále dle závažnosti stavu pozorujeme proprioreceptivní deficity - pes například pomalu nebo vůbec nevyhodnotí, kde se nachází jeho končetiny a poruchy koordinace - chodí jako opilý, padá do stran atd..

Pes s bolestí zad je velmi citlivý na palpaci (vyšetření dotykem) povrchových a hlubokých svalů hřbetu, v místě problému je obvykle cítit i svalový spasmus. Může se objevit kulhání, přestože na končetinách žádný problém není. Velmi citlivý je také v oblasti břišních svalů a břicha obecně, proto je potřeba nejprve vyloučit problém v břišní dutině u veterinárního lékaře a následně je ideální navštívit kvalifikovaného veterinárního fyzioterapeuta, který nejenom pomůže, ulevit od bolesti, tělu rychleji zregenerovat, ale také najít příčinu, kvůli které mohlo k tak vážnému stavu dojít a nastavit takový pohybový režim, který bude výrazně snižovat návrat nebo intenzitu bolesti zad.

Nejčastějšími příčinami bolesti zad u psů jsou:

• Výhřezy plotének a útlaky nervů (kořenový syndrom)
  • Degenerativní změny na páteři způsobené úrazem, věkem, vlivem onemocnění nebo plemennou predispozicí a tělesným rámcem (jezevčík, krátkolebá plemena, německý ovčák apod.)
  • Nadváha a obezita v kombinaci s ochablým svalovým korzetem
  • Přetěžování nebo poraněním kloubů, vazů a svalů páteře jednostranným pohybem (např. sportem)
  • Chronický ortopedický problém na končetinách - DKK, DLK, artróza, poraněné vazy apod. a dlouhodobě neřešené kulhání

Jak jako laik rozpoznám, že psa mohou bolet záda?

• Změna držení těla - pes může být více nahrbený než obvykle, nosit dole hlavu, ulevovat si při stání podklesnutými pánevními končetinami (pro psa něco jak když se člověk s bolavými zády ohne dopředu, aby si ulevil)
  • Vyhýbání se pohybu - dlouhé procházky, výskoky, seskoky, chůze po schodech, prudké vstávání, aj.
  • Při určitém pohybu může pes i zakňučet
  • Pes je na záda citlivý, při doteku je nervózní, ve svalech při doteku cítíte záškuby, může se rozklepat, začít zrychleně dýchat
  • U sportujících psů můžeme pozorovat zpomalení, váhání, chyby, které se předtím neděly (např. opakovené špatné nabíhání do slalomu), odmítání nějakého pohybu, pokulhávání, apod.

(Všechny tyto klinické příznaky se ale mohou vyskytnout i z jiných příčin, je tedy nutné aby bylo zvíře nejdříve vyšetřeno u veterináře.)