Co pro psa znamená diagnóza dysplazie kyčelního kloubu (DKK) z pohledu fyzioterapeuta

21.02.2024

Vyslechnutí si této diagnózy u vašeho psa přináší docela dost otázek a univerzální a zastaralé rady typu "choďte se psem plavat a moc ho nezatěžujte" bych ráda viděla v propadlišti dějin.

A tak se na to koukneme…

DKK je poměrně dost časté ortopedické onemocnění, které vede k rozvoji osteoartrózy (OA) kloubu, vzniku bolesti a následným problémům s pohybem. Zkrátka něco, co nechcete 🙄.

Pokud si něco takového vyslechnete u svého štěněte je na místě konzultovat s ortopedem možnosti chirurgie, která upraví poměry v pánvi a může ještě leccos zachránit.

Pokud se na DKK přijde v pozdějším věku na základě RTG diagnostiky, lze toto onemocnění řešit tzv. konzervativně.

❌ ne plavaním

❌ ne celoživotním klidovým režimem psa

✅ ano zvýšenou péčí o pohybový aparát v podobě řízené pohybové aktivity a fyzioterapie

Možná budete překvapeni co vše pes s DKK může dělat👍🏻.

Na čem je pak postavena konzervativní léčba a jakou roli v tom hraje fyzioterapeut?

• Za prvé vás uklidní, že máme možnosti, jak progresi onemocnění výrazně zpomalit a mít doma klinicky zdravé zvíře ✅
  • Za druhé vyhodnotí stav - jak moc je pohyb zvířete dysplazií ovlivněno, jestli je tam bolestivost a již známky progrese OA a kam dál na pohybovém aparátu (PA) si pes kompenzuje, co ho všechno může trápit a bolet a to vhodně ošetřovat manuálními technikami ✅
  • Za třetí individuálně volí vhodné terapeutické cvičení a pohybový režim dle aktuálního stavu PA (univerzální cvičení z Youtube videí nemusí být vždy vhodné) ✅

DKK není konec světa, jen je potřeba myslet na to, že psovi je potřeba více řídit jeho pohybový režim, věnovat mu více péče v podobě vhodného cvičení a fyzioterapie, která pak cílí na centraci kloubu a funkční osvalení (aneb, kde to dobře nedrží samo o sobě pomocí kostí a vazů mohou to velmi dobře udržet svaly) a dále na řešení vznikajících kompenzačních mechanismů - znamená ulevování si a přetěžování jinde.

A jestli něco velmi rádi zařazujeme do konzervativní péče v určité fázi, tak je to fyzioterapeutem řízený pohyb v hydroterapeutické vaně = aquaterapie 💦.

Vhodné je také po celý život podávat chondroprotektiva 💊.

RTG snímek mladého psa s DKK bez OA změn