Onemocnění meziobratlových plotének (IVDD)

26.03.2024

Chondrodystrofie - dlouhé tělo, krátké nožičky.

Je genetickou mutací 🧬, která způsobuje zkrácení končetin u plemen jako je jezevčík, welshcorgi, shitzu, jack rusell teriér, francouzský buldoček, bišonek, bígl, toller, aj., ale souvisí i s predispozicí k abnormálnímu růstu a vývoji meziobratlových plotének (MOP). Ty pak již v mladém věku mohou ztrácet svou pružnost a kalcifikovat a následně jsou pro psa problémem, který nazýváme IVDD (intervertebral disk disease).

Pes s onemocněním IVDD je častým návštěvníkem fyzio pracovišť, protože ani neexistuje jiný způsob léčby chronického stavu, kromě té chirurgické ve vážných případech. Což je stav, kdy dojde k tzv. herniaci disku (vyhřeznutí) - zde je pak opravdu nutná rychle provedená chirurgie (tzv. dekomprese) na specializovaném pracovišti pro zachování hluboké citlivosti a schopnosti pohybu končetin.

Co fyzioterapeut se psem s IVDD dělá❓

Postupně buduje a posiluje svalový korzet páteře, který pomáhá ploténkám zůstat na svém místě, aby nedošlo k ohrožení míchy a míšních kořenů, což by vedlo k bolestivosti, neurologickým deficitům (ataxie, paréza, aj.) až k ochrnutí končetin psa (nejčastěji pánevních).

Welshcorgi rehabilitující akutní výhřez MOP

Výborné zkušenosti při problému "plotýnky" máme s MLS ® laserem💥, který pomáhá jak při akutní fázi (společně s klidovým režimem a medikací od veterináře), tak chronické fázi onemocnění IVDD. Pejsek pak není již tolik bolavý a může začít aktivně cvičit pod odborným dohledem fyzioterapeuta.
Manuální metody✋🏻🤚🏻 jsou u nás na pracovišti zařazovány až spíše v pozdějších fázích rehabilitace, ale v jistých fázích mohou také pomoci řešit problém i z dlouhodobého hlediska.

⚠️ Perfektní kondice (váha, osvalení) a vhodně zvolený pohyb je u takových psů klíčem k zachování dlouhodobě zdravého pohybového aparátu.

Majitel může sám doma jako doplněk aplikovat magnetoterapii, elektroterapii, teplo a podávat doplňky stravy obsahující látky zvyšující pružnost chrupavek - kolagen, chondroitin, glukosamin, kys. hyaluronová apod.