Psí obezita

19.06.2022

.. i s tou vám může pomoci "rehabilitace" . Pes s obezitou patří nejdříve do rukou veterinárního lékaře, aby se vyloučilo nějaké metabolické onemocnění apod., ale následně je vhodné referovat do rukou fyzioterapeuta, který správně nastaví jeho pohybový a stravovací režim, který dlouhodobě povede k optimální kondici pro daného jedince a pomůže majitelům zvolit VHODNÝ pohybový režim k aktuální kondici psa.

Fyzioterapeut řeší obezitu především z hlediska pohybového aparátu, který je anatomicky konstruovaný na určitou váhu (u čistokrevných psů máme plemenný standart, u kříženců se musíme více orientovat vizuálně a palpačně). Dlouhodobé kilogramy navíc jsou extrémní a neúměrnou zátěží (pro celý organismus), která nikdy nezůstane bez následků. Pokud mám svého psa rád a chci aby tu se mnou dlouho byl, veselý a pohybující se, tak by láska k němu neměla být vyjadřována překrmováním vším možným a následným nesmyslným ztučněním zvířete.

Zde uvedu několik příkladů jak nadváha nebo obezita poškozuje pohybový aparát (samozřejmě nejde jen o PA, dále jsou poškozovány především srdce a cévy a v důsledku toho další vnitřní orgány, játra, ledviny, samotná obezita přispívá ke vzniku onkologických onemocnění apod.):

1. Tuk v břišní dutině stahuje páteř do lordózy a ta je dlouhodobě mechanicky přetěžována, což vede k její degeneraci a obrovské tenzi stabilizačních svalů páteře a bolesti zad, které obézní psy mimo jiné trápí. Z dlouhodobého hlediska může dojít až k vyhřeznutí meziobratlových disků do míchy.

2. Tuková tkáň je velký metabolický orgán, jehož nefyziologické množství neustále vytváří v těle zánět, což v kloubech (se zvýšenou mechanickou zátěží) vede k nevratné degradaci chrupavky a vzniku osteoartritidy, která má za následek bolestivost, kulhání a neochotu k pohybu.

3. Obézní psi mívají problémy s vazy, především u nich dochází k ruptuře předního zkříženého vazu a následné nestabilitě kolenního kloubu (nutno řešit chirurgicky), která má zase za následek rozvoj bolestivých artrotických změn, což vede k přetížení jiné části těla.
... a jsme v začarovaném kruhu... majitelé pak zbytečně hledají pomoc v kloubní výživě a doplňcích stravy.

ŘEŠENÍ : držet psa v optimální výživové kondici po celý život!

Co to je?

1. Váha psa, by měla plus mínus odpovídat plemennému standartu.

2. Při pohledu na psa shora vidíme/hmatáme za hrudním košem zřetelně pas !!! = zúžení těla, které následně přechází v hýžďové svaly.

3. Při pohledu na psa z boku vidíme zřetelné vtažení břicha.

4. Jsme schopni lehce nahmatat žebra, konce trnových výběžků obratlů, výběžky kostí kyčelních.

5. Pes je symetricky osvalený.

6. Pes nemá problémy s pohybem a má z něj radost.